Rekové a mučedníci bílých plání
Archeologie odhalila, že již před pěti tisíci lety
stál člověk na lyžích. U švédského města Hottingu vědci nalezli zbytky
opracovaných dřev, které byly kdysi lyžemi. V Norsku zase pravěcí lovci vyzdobili
kresbami lyžujících "sportsmanů" své jeskyně.Ledacos o tajemném
lyžování věděl v 5. století našeho letopočtu i řecký historik Prokopios, když
ve svém díle zmínil jízdu na lyžích jako podivuhodnou aktivitu národa Finů. Ve
středověku dvěma opracovanýmí deskami vybavili severští panovníci svá vojska, aby
ukrátili zdlouhavé vojenské přesuny.V českých zemích, v Rakousko-Uhersku a vlastně
v celé Evropě, nebyla až do 19. století jízda na lyžích známá. Teprve na sklonku
minulého věku se s rozvojem turistiky a sportu rozšířila po celém světě.
Sportovec, hrabě a učitel
U zrodu českého lyžařského sportu stál mladý nadšenec Josef Rössler-Ořovský.
Vynikal snad ve všech tehdy známých sportovních disciplínách, proslul jako
publicista, organizátor a propagátor. Když přišla zima roku 1886, patřil
sedmnáctiletý Rössler-Ořovský k nejaktivnějším členům pražského bruslařského
klubu. Mladý borec se rozhodl, že získá brusle přímo z kolébky zimních sportů, a
napsal si o ně rovnou do Skandinávie. Za pár týdnů mu pošta doručila zásilku ze
severu. Netrpělivě a v očekávání těžkou krabici rozbalil. V ní vedle vysněného
páru bruslí nalezl také prospekty a katalogy firem, které se zabývaly výrobou a
prodejem sportovních potřeb. Mezi reklamními materiály byly na některých
tiskovinách vyobrazeny lyže a jízda na nich. Josef Rössler-Ořovský v tu chvíli
zapomněl na brusle a zatoužil po lyžích. Zanedlouho již pražský bruslařský klub
vlastnil několik párů lyží a Rössler-Ořovský s několika kumpány založil
samostatný "Ski klub".Ale hlavním centrem lyžařského dění se v českých
zemích měly stát Krkonoše. Zasloužil se o to zejména majitel jilemnického panství
hrabě Jan Harrach. Ten v roce 1892 náhodou navštívil Světovou výstavu v Oslo, kde
poprvé spatřil lyže-ski. Pochopil, že lyže by mohly být ideálním pomocníkem jeho
krkonošských lesníků, kterým by usnadnily pohyb po zasněžených horách. Za 22
zlatých objednal dva páry ski a netrvalo dlouho a hraběcí lesníci získávali
"na prknech" své první zkušenosti.S nadšením sledoval norskou novinku i
krkonošský učitel Jan Buchar z Dolních Štěpánic. Třicetiletého pedagoga trápila
vysoká absence jeho žáků, kterým sněhová nadílka pravidelně znemožňovala
návštěvu školy. Buchar se stal nadšeným propagátorem jízdy na lyžích. Základy
lyžování se staly součástí učebních osnov jeho jednotřídky a učitel sám pro
potřeby začínajících lyžců sepsal první učebnici nového zimního sportu. Poetiku
pionýrských krůčků krkonošských průkopníků neopakovatelně ztvárnil český
film "Krakonoš a lyžníci". V něm je všechno - lyžující lesníci,
nadšený učitel i hrabě Harrach.
Běh, skok a krasojízda
Lyžařů v království českém přibývalo a oddíly rostly jako houby po dešti. Do
Krkonoš mířilo stále více a více lyžařů, kteří na zimních svazích
předváděli, jak hluboko již pronikli do tajů jízdy na ski. Jak rostl počet zimních
sportovců, tak rostla i touha vzájemně změřit své síly a schopnosti. Ve
Skandinávii se na lyžích soutěžilo již od poloviny století, u nás se první
lyžařské závody uskutečnily v lednu 1896 v pražské Stromovce. V jízdě na jeden
kilometr zvítězil krkonošský závodník Mládek časem 1 minuta 50 sekund. V dalších
letech už probíhají závody i v Krkonoších. Punc jim dodává mezinárodní účast -
pravidelně závodí Němci, čas od času přijedou i Skandinávci. Soutěžit
začínají i ženy - prvních ženských závodů v Dolních Štepanicích v roce 1897 se
účastní tři odvážlivkyně.Disciplín, ve kterých si to závodnici rozdávali, bylo
hned několik. Soutěžilo se ve skoku, v jízdě na sto či na pět set metrů, v
překážkovém běhu, sjezdu nebo v krasojízdě. Největší popularitě se však brzy
začaly těšit vytrvalostní závody na deset a více kilometrů. Lyžaři projížděli
horské hřebeny od kontroly ke kontrole, kde získávali doklad, že úsek absolvovali. V
roce 1905 se v Krkonoších závodí na padesátikilometrové trati, kterou vítěz
zvládne za jedenáct hodin. Krkonošská padesátka se pak jede každým rokem. V roce
1913 probíhá za krajně nepříznivých klimatických podmínek: Sníh brzy po startu
vystřídá déšť a mlha, větřík se promění ve vánici a opět se ochladí.
Nevalně oblečený místní borec Bohumil Hanč přijme v polovině závodu kabát od
svého přítele Vrbaty, aby mohl pokračovat. Po několika dalších kilometrech
vyčerpaný Hanč padá vysílením. Nízká teplota sráží k zemi i Vrbatu. Smrt činí
z obou přátel první mučedníky lyžařského sportu.
U zrodu jsou turisti
Nové módy nezůstaly ušetřeny ani Beskydy. Ve srovnání s Krkonošemi byl zájem o
lyžování a zimní turistiku o pár let opožděn. U zrodu lyžaření na
moravsko-slezsko-hornouherském pomezí stál zprvu nevelký okruh turistických
nadšenců. Ti se do Beskyd odvažovali zpočátku jen v létě. Jedním z průkopníků
beskydské turistiky byl známý frýdecký lékař Augustin Peter. "A byla to
zvláštní podívaná, když doktor Peter svlečen do nejnutnějšího vesele stoupal v
čele. Nejen plíce dýchají, ale celé tělo se musí nadýchat čerstvého vzduchu,
říkával. Dával přednost lehkému, volnému obleku. Pranic se neostýchal, i když
byly ve společnosti dámy. Po jeho boku kráčel frýdecký vlastenec Vítězslav
Vantuch. Třetím byl domaslavický farář Jan Ježíšek, který již jako student rád
dělával horské túry. Navštěvoval popolštěné Valachy a zapřádal s nimi
hovor," vzpomínal další účastník prvních turistických výprav J. L. Mikoláš
z Raškovic.Podobných nadšenců přibývalo a ve městech i menších obcích vznikaly
turistické spolky. V roce 1895 založili "Turistickou jednotu" v Těšíně a
na Morávce vznikl "Bezkydský spolek". O rok později již sdružovala
"Pohorská jednota Radhošť" v Moravské Ostravě bezmála tři stovky
milovníků přírody a dalších třicet registroval Klub českých turistů. Za členy
se hlásili lidé nejrůznějších profesí - vedle vlivných státních úředníků v
nich najdeme nejednoho učitele, lékaře, inženýra či prostého dělníka. Výpravy do
Beskyd měly utužovat sportovního ducha, upevňovat zdraví a v neposlední řadě
"stykem s horským lidem šířit i uvědomění národní". Ze spolkových
peněz vznikaly horské útulny, jakou byla například tzv. Šumná na Pustevnách (1894)
nebo pohodlnější chaty, jakou byla ta na Ondřejníku(1906).
Překvapení starého Kociána
Starý horal Kocián byl správcem útulny na Pustevnách. Ve svěřené chatě trávil
celou zimu a zcela přivykl poustevnickému životu. Věděl, že první lidé se nahoře
objeví až na jaře. Proto ho velmi překvapilo, když jednoho mrazivého sobotního
večera roku 1905 kdosi zabušil na okno. "Nezapomenu nikdy jeho udivených zraků,
když nás uviděl a s překvapením se ptal, cože to v tuto dobu pohledáváme na
horách. Byli jsme tehdy dle jeho výroku prvními českými lyžaři na Radhošti,"
vzpomínal jeden z prvních beskydský lyžařů Adolf Podroužek. Ten byl zaměstnancem
Severní dráhy v Polské Ostravě a proslul jako neúnavný popularizátor lyžařského
sportu. Napsal příručku "Jízda na lyžích" (1909), která se stala první
učebnicí tohoto druhu v Beskydech. Svým entuziasmem a nezměrným zápalem získával
pro zimní krásy hor a lyžování další vyznavače. Šlo to pomalu, ale šlo to.
"Bylo nutno též získati dámy pro tento nový druh sportu, neboť dámy koření
společnost. Tak podařilo se příteli W. vymodliti na mamince H., že dala své
dcerušce svolení, aby se zúčastnila našich túr. Dále byl to přítel Ženíšek,
který přivedl svou sestřičku do naší společnosti. Slečna H. však musila
svatosvatě slíbiti, že všude tam, kam se jelo, půjde nejdříve do kostela a teprve
pak se směla věnovati lyžování. Také když se mi podařilo přesvědčiti paní O. o
účelnosti lyžařských kalhot a nevýhodách ženských sukní a když po ní i další
lyžařky si opatřily praktický lyžařský oblek s kalhotami, musela zůstati slečna
H. až do svých vdavek věrná sukni, neboť paní máti byla v tom směru
neúprosná," líčil svízele Podroužek.
Lyžařská esa z Beskyd
Mezi prvními, kdo poznali výhody nového sportu a bravurně si osvojili lyžařskou
dovednost, byl i frýdlantský lékař MUDr. Jandl. Absolvoval několik poznávacích cest
po světě, získal zkušenosti z vysokohorských středisek ve Švýcarsku a přivezl si
domů užitečné postřehy z lyžařského světa. Doma pak v zimních měsících na
lyžích objížděl své pacienty a byl pravidelným návštěvníkem chaty na
Ondřejníku, která se před první světovou válkou stala významným lyžařským
střediskem.Významným bylo - zejména pro německé sportovce - působení norského
profesora Oltmause mezi beskydskými lyžaři. Tento matador z pravlasti lyžovaní
přesídlil ze své domoviny do Ostravy. Tam kolem sebe soustředil skupinku
následovníků a společně si oblíbili lyžařské terény kolem Lysé hory. Na jedné
ze zimních výprav Oltmaus prochladl a zanedlouho podlehl zápalu plic. Osobnost tohoto
velkého sportovce připomínala ještě dlouho jeho fotografie na stěně turistické
chaty na Lysé hoře.Zpočátku rychlý rozvoj beskydského lyžování brzdil nedostatek
vhodných "ski". Beskydští lyžaři je nakupovali většinou v Praze u
Rössler-Ořovského "Skiklubu". Životnost prvních lyží byla krátká,
jejich pořizovací cena vysoká. To vše nutilo místní sportovce, aby se porozhlédli
po místních dodavatelích. Jedním z prvních výrobců se stal dnes již neznámý
hluchoněmý stolař z Malenovic. Ten si za jeden pár lyží účtoval 4
koruny.Podroužek, Jandl, Oltmaus i další průkopníci nalezli své následovníky. V
posledních letech si beskydské lyžování našlo dostatek horlivých a oddaných
zastánců, a tak bylo v roce 1914 možné zorganizovat i první české lyžařské
závody. Na Ondřejník se v poslední mírovou zimu sjeli nejlepší lyžaři z Beskyd.
Domácí borce doplnili vyhlášení borci Feistauer a Hanousek. Přijeli i milovníci
bílé stopy z Českomoravské vrchoviny, Brna a dalších míst.První světová válka
zastavila veškeré sportovní dění. Muži odešli do zákopů Haliče, Karpat a
Itálie. Pionýrská etapa lyžařského sportu skončila. Ti, kteří měli štěstí a
ve zdraví se z války vrátili, znovu se s chutí postavili na lyže. To už jako
českoslovenští občané.
Lyžaři a starousedlíci
Horský lid hleděl na první lyžaře s odstupem a nedůvěrou. Považoval je za
smečku podivínů, kteří holdují velmi prapodivným věcem. Po válce se vzájemné
vztahy zlepšily a nedůvěra opadla. "Abychom získali pro lyžařský ruch i
domorodý lid, zajížděli jsme tu na Martiňák, hned zase na Gruň či jinam. Všude,
kde se něco šustlo, jsme navazovali s domorodci čilé styky při družné zábavě,
svatbě, zabíjačce, bálu, vánoční nadílce a jiných příležitostech. Domorodci
byli poučováni, jak se mají rozumně na naše počínání dívati," vzpomínal
Adolf Podroužek.Někteří podnikavci se brzy naučili z lyžařského a turistického
ruchu profitovat. Ve věstníku Klubu českých turistů z počátku třicátých let
najdeme i tuto zprávu: "Při výstupu od Martiňáku na Smrk přicházejí dva
mladí turisté k rozsáhlé fořtovně s přilehlým velkým dvorem. Žádají
občerstvení. Mléko prý není, a tak se na turisty dostává po sklenici podmáslí s
kusem suchého chleba. Na otázku, co jsou dlužní, jim odpovídají - dejte pět korun!
Omráčení hoši platí bez odmluvy, diví se však velmi. Při sestupu z Lysé
požádají o občerstvení v chaloupce chudých lidí. Dostanou litr mléka a dva
krajíce chleba. Co jsou dlužní? Dohromady korunu padesát! Kdo tedy podporuje turistiku
a kdo z ní těží?"Ale ani turistům a lyžařům neunikalo, jaká to nuzota a
bída panuje na horách. Nezřídka podél turistických tras postávaly houfy
žebrajících dětí, jež žadonily o drobné mince nebo sladkosti. Výletníci se s
nimi zpravidla podělili a některé turistické spolky pro beskydskou chudinu připravily
i příležitostné sbírky. Tak například v roce 1929 uspořádala Pobeskydská župa
Klubu českých turistů vánoční nadílku. Tou podělila nejchudší děti ze Starých
Hamer, Gruně, Baraního, Samčanky i dalších míst. Celkem tehdy obdarovali 386 dětí
ze sedmi obecných škol, mezi které rozdali 54 balíky s ošacením a obuv a 7 698
korun.
V Českých horách i v Beskydech se lyžuje už sto let. Za tu dobu vyrostly desítky
i stovky turistických chat, sjezdovek a lyžařských vleků. Až půjdeme lyžovat
například na sjezdovku v Palkovicích, čeká nás každodenně upravovaný svah s
umělým zasněžováním a s osvětlením, půjčovna lyží, ski servis a parkoviště s
restaurací. Vězme, že o takových podmínkách se prvním beskydským
"lyžníkům" ani nesnilo. Tehdy i dnes zůstává lyžování příjemnou
kratochvílí a zdravým sportem. Ale dříve bylo navíc i velkým kusem hrdinství a
neobvyklým dobrodružstvím.