Frýdek-Místek naším stoletím (1900-2000)
– II.
Frýdek a Místek před sto lety
Právě končícímu století ve Frýdku-Místku bude věnována dlouhodobá výstava
starých i nových pohlednic a fotografií (respektive jejich zvětšenin), která bude po
celý “slavný rok 2000” návštěvníkům hlavní budovy Městského úřadu ve
Frýdku-Místku přibližovat osudy města v průběhu celého 20. století. Jeho
bouřlivý hospodářský rozmach, ale i strádání a utrpení občanů během dvou
světových válek, národní osvobození v osmnáctém roce i zaťaté pěsti
v srpnu 1968. Hrdé a noblesní veřejné budovy z přelomu století i
“masovou výstavbu” v šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých letech.
V Ozvěnách v této souvislosti pravidelně vychází doprovodný seriál
s využitím fotografií Ivana Korče, dobových záběrů Václava Petera a grafik
Klarisy Ondráčkové.
Vždycky, když člověk přejde pod frýdeckým zámkem přes Nový koloredovský
most, může si zavzpomínat na jeho předchůdce - na většině z nás dobře známou
železnou konstrukci, která spojovala oba břehy Ostravice po více než sedm
desetiletí. Nejde pouze o to, že byl zkrátka pohlednější, že našim smyslům
lahodil nesrovnatelně více než ta současná lavina betonu. Bylo to i vědomí
obrovské dovednosti, lidské fortele s ním spojené - vždyť v době svého vzniku na
samém prahu té první světové....v letech 1914-15 byl technicky nesmírně zdařilým
dílem, stavbou moderní, ba přímo pokrokovou. Nádhernou ukázkou z let, v nichž se
technická dovednost a nápaditost mnohem častěji než dnes dokázala slučovat s
elegancí a krásou.
Vzpomínám si, jak ještě v roce 1986, kdy už byl v provozu nový most, jsem si po
jeho povrchu “krátil” cestu do práce. Byl už v zoufalém stavu, zavalen
nejrůznějším haraburdím, jízda na kole na něm, hlavně za tmy, často připomínala
spíše motokros. Přesto jsem byl tehdy strašně rád, “že ještě mohu jezdit po
starém mostě”. Nějak mi tehdy symbolizoval starý Frýdek, s nespočetnými vilkami,
dosud neporušenou elegantní hlavní třídou od nádraží vzhůru k radnici, s
nádhernými uličkami, ještě v první polovině sedmdesátých let téměř bez
paneláků. Tenkrát a ještě dlouho potom jsem jeho záhubu považoval za jednu z
neodpustitelných křivd a zločinů komunismu. Teprve předloni, o povodních, jsem si
svým odsudkem přestal být tak úplně jistý. Začal jsem pochybovat o tom, zda by jeho
elegantní a na dobu svého vzniku jistě špičková konstrukce dokázala zvládnout ty
nekonečné přívaly vod. Zda by neskončil jako jeho dřevěný předchůdce v r.1880,
kdy se během jarní povodně provalil pod procesím poutníků k chrámu Panny Marie
Frýdecké. Devět z nich zahynulo. Jsou pohřbeni v kryptě Mariánského kostela. I
když pořád myslím, že toho starého železného mostu byla škoda, zároveň chápu
hlavní poslání všech mostů na světě - sloužit lidem a obstát nejen před
řáděním přírodních živlů....A začínám být s existencí Nového
koloredovského mostu tak trochu smířen. Ale vzpomínat na Frýdek-Místek z počátku
tohoto století by na tom starém bylo přinejmenším stylovější. To je také důvod,
proč se snažím čtenáře zatáhnout do těchto míst mezi Koloredovem a Lipinou, kde
jsme dodneška docela na okraji města. Ostatně zásluhou osamostatnění Sviadnova by
slovo periferie sedělo i z hlediska administrativně správního. Právě tato místa mi
připadají nejvděčnější jako začátek povídání o bouřlivém hospodářském
rozmachu dnešního dvojměstí na přelomu století nebo o něco málo dříve.
Už jsme minule psali o tom, že podstatná část frýdecko-místeckých továren
vznikla již před první světovou válkou, drtivá většina z nich byla postavena
nejpozději na přelomu století. Však dodnes si při procházce městem určitě
všimnete na spoustě fabrik nesmazatelné pečeti doby svého zrodu - v mé soukromé
terminologii “červená cihla alá Vítkovice” . Obě města rychle přibývala na
síle, křivka výroby radostně stoupala, do továren přicházeli ve stále větším
počtu za obživou lidé nejen z blízkého okolí, ale vlastně z nejrůznějších
koutů tehdejší monarchie. Mohli bychom připomenout poslední rakouskouherské
sčítání lidu z roku 1910. To by dnešnímu Frýdku-Místku (bez vzdálenějších
přifařených obcí ale včetně Koloredova, který právě přicházel o svoji
samostatnost) přisoudilo 18.885 obyvatel. To by znamenalo mezi tehdejšími českými,
moravskými a slezskými městy pozici mezi třemi desítkami největšími. Čili už
žádná dvě malá bezmála anonymní města někde na okraji habsburské říše.
Samozřejmě, chápat v tehdejší době Frýdek s Místkem jako jeden celek může
mnohým připadat jako nečasové, vždyť k jejich sloučení došlo až o třicet let
později. Přesto tím jedním celkem obě města již v té době do jisté míry byla.
Svázána řadou vazeb a zájmů - činnost firem, železnice apod. postupně
překonávala staletou hranici mezi Moravou a Slezskem na řece Ostravici. Není náhodou,
že hned po převratu v roce 1918 byla na nejrůznější úrovni, od té lokální až po
vládní, řada jednání o sloučení obou měst. Vždy to nakonec ztroskotalo na
sveřepé zarputilosti obecních tatíků, jak ve Frýdku, tak v Místku.
Vrátíme-li se zpět na most pod frýdeckým zámkem, budeme mít po ruce část
města svou existencí snad nejvíce svázanou s rozmachem průmyslu v naší aglomeraci.
To platí o nedaleké Lipině ještě více než přímo o Koloredově. Sám Koloredov byl
spojen se jmény tří fabrik. Hned u mostu palírna Collo-Löw, tkalcovna firmy
A.Lemberger (později Slezan 01) a Herliczkova továrna. Přesto, že koloredovské
textilky vznikly později než ty nejstarší frýdecko-místecké textilní podniky -
zejména Landsberger, Munk a Neumann, celkem úspěšně dokázaly obstát v této silné
konkurenci. Zejména vídeňský podnikatel Alois Lemberger, který vybudoval v r.1893
moderní tkalcovnu, se později během první republiky mohl směle srovnávat se svými
místními konkurenty. Mimo nejsilnější firmu Landsberger, svou produkcí
několikanásobně převyšující ostatní.
Možná sehrál v Lembergerově zdařilé kariéře určitou roli genius loci -
přestože nejstarší textilky vznikaly ve Frýdku - firma Munk poblíž nádraží už
roku 1832, byl ve své době Koloredov významným centrem tzv. rozptýlené manufaktury.
Ty kdysi předcházely vlastnímu vzniku továren - obchodník nazývaný faktor
zásoboval domácí tkalce surovinou a platil je jako “hausarbajtry”.
K významným textilním podnikatelům patřil také Johann Elzer, budovatel závodu 03
na Bahně od osmdesátých let minulého století. Ale i byli i další. Továrník
Schabenský už r.1868 postavil na Příborské ulici mechanickou tkalcovnu. Spíše z
jiných souvislostí je známé jméno Czajanek. Jeho továrna u Ostravice sloužila v r.
1939 jako kasárna slavnému 8.pěšímu pluku (Slezskému) a byla svědkem jeho
statečného odporu proti německým okupantům. Díky básním Petra Bezruče jistě
všichni známe Bernarda Žora. Tkalcovna firmy Gebrüder Žaar začala pracovat v roce
1900. A snad pro úplnost - firmy, Tauchmann, Moritz Lacina, Tauber.
Na rozdíl od textilek byl těžký průmysl v našem městě soustředěn v jedněch
rukou. Již roku 1833 založil arcivévoda Karel z těšínské větve Habsburků Karlovu
huť v Lískovci. Přesto, že v rukách Habsburků byly dnešní Válcovny plechu až do
počátku našeho století, rozmach a největší sláva tohoto podniku je spojena s
jiným jménem. Ludwig Hohenegger, ač také proslulý jako bezohledný germanizátor, se
jako mimořádně schopný průmyslový manažer zasloužil nejen o rozkvět Karlovy huti,
ale i dalších průmyslových podniků ve Slezsku. V zájmu habsburských továren se
zasazoval i o mnohé veřejné investice sloužící celému kraji - mimo jiné má také
určitou zásluhu na vybudování železniční sítě v našem kraji - trať z Ostravy do
Frýdlantu, košicko-bohumínskou dráhu, i o spojnici mezi Frýdkem a Těšínem. Za jeho
působení byly postaveny i nedaleké mostárny, které jsme řadu desetiletí znali jako
součást obřího koncernu Vítkovic. V jeho době, i když ne přímo jeho
přičiněním, vznikla v polovině šedesátých let také lipinská pilníkárna. Tu
sice pamatujeme jako odnož Válcoven proslulou spíše jejími nezvyklými zaměstnanci
(v evidenci pilníkárny byli mimo jiné jako pracovníci vedeni také fotbalisté
podnikové TJ ), byla ale založena podnikatelem Leopoldem Hatschnerem.
Píšeme-li o minulosti Válcoven plechu, chtělo by to připomenout jednu zajímavou
historickou souvislost. Je málo známé, že nejmladší frýdecký kostel - evangelický
kostel, tvořící jednu z dominant města patrnou i ze vzdálenějšího okolí, byl v
letech 1910-11 postaven pro dělníky Karlovy huti.
S rozvojem průmyslu šel ruku v ruce také vznik mnoha finančních institucí.
Přímo ve Frýdku a Místku měly sídlo hned čtyři místní ústavy. Roku 1870
zahájily činnost frýdecká a místecká spořitelna. Rok poté je založena frýdecká
Občanská záložna. Místečtí se dočkali své kampeličky až r.1886. Národní
záložna místecká vedena několika známými vlastenci - zejména Vincencem
Procházkou, dr.Peterem a některými dalšími, sehrála do první světové války
nezastupitelnou roli při budování mnoha významných kulturních, osvětových a
vzdělávacích institucí v Místku. Např. Národního domu, Matičního gymnázia,
české měšťanské a obecní školy. Zmíněné finanční ústavy měly pochopitelně
význam hlavně pro občany města a drobné podnikatele. Na významnější podniky, o
nichž jsme se dnes zmínili, uplatňovaly vliv významné bankovní domy ve Vídni, Praze
apod. Proto průmysl v dvojměstí Frýdku-Místku, do r.1918 pevně svázaný s
německorakouským kapitálem, sehrával až do vzniku samostatné Československé
republiky tak neblahou roli v dobových národnostních zápasech v našem kraji.
Ale tím se dostáváme už k tématu příštího příspěvku. Jan RUMIAN