Historie

OD KRYSTALKY K WALKMANU
(Z historie rozhlasu)
Dnešní civilizaci si nelze představit bez využívání elektrické energie - a přitom vlastně dodnes nevíme, co je její podstatou, proč se projevuje tak a ne jinak, jak vznikají její náboje, zda jednou člověk ovládne ohromnou energii atmosférické elektřiny - blesku. Bez elektrické energie, nejčistší a přenosné na velké vzdálenosti, by asi neexistoval život nejen na naší Zemi, ale ani jinde ve vesmíru, připustíme-li jeho existenci v jeho nekonečnu.

Člověk se s atmosférickou elektřinou seznámil v podobě blesků a bouří. I když pak první záznamy o elektrických jevech máme z antiky (sám název "elektřina" pochází z řeckého pojmenování jantaru - elektron ), teprve doba osvícenství si začala blíže všímat jak elektrických jevů v ovzduší, blesků, tak i magnetismu, aniž by tyto dva jevy nějak dávala do souvislostí. Lidé znali obrovskou energii blesků, a tak se ti nejodvážnější snažili nějakým způsobem ji zachytit, akumulovat a ovládnout. Řada z nich svou snahu zaplatila životem. Jako ruský badatel Richman, který zkoumal elektrické výboje a při pokusu "polapit" či "akumulovat" elektřinu v kovové plotně byl r. 1753 bleskem usmrcen. Bylo to v době, kdy B. Franklin v Americe a náš Prokop Diviš s úspěchem předváděli své vynálezy bleskovodu (hromosvodu) či "povětrnostní mašiny", bleskorozvodu. Nebýt pověrčivosti přímětických sedláků, kteří Divišův "stroj" zdemolovali jako ďáblův vynález, možná, že by se upravené "bleskosvody" staly účinnou ochranou před blesky daleko dřív, než se tak stalo.

V hlavní roli elektřina
Do konce 18. století byly laboratorními zdroji elektřiny různé třecí "elektriky". Vzpomeňme si jen na ono příslovečné školní "Elektřina je, když třeme tyč", na známé leydenské láhve s vybíječi, dávající po nabití pořádné "pecky". Vznikaly a padaly teorie o podstatě elektřiny, byl všeobecně přijat názor fyzika Symlera o dvojím elektrickém náboji + a -. Obdobně i konce vhodně tvarovaného magnetovce dostaly názvy severní a jižní pól. Ale padaly teorie o existenci světelného a elektrického fluida i o všudypřítomném "étheru", až byla před sto lety přijata elektronová teorie A.H. Lorentze.

Byl to Ital L. Galvani, který při hledání elixíru života v r. 1789 bezděky zpozoroval induktivní přenos elektrické energie "díky" vypreparovaným žabím stehýnkům, zavěšeným měděnými drátky na kovové konstrukci. Paradoxem však pro něj zůstalo, že na mylný výklad svého objevu "živočišné elektřiny" nepřišel do konce svého života.

Teprve r. 1800 sestrojil jiný Ital, A. Volta, z měděných (jinde se tvrdí, že ze stříbrných) a zinkových destiček či plíšků, proložených okyselenou nebo slanou látkou nebo kůží první chemický zdroj stejnoměrného elektrického proudu - známý Voltův sloup, který na počest Galvaniho nazval Galvanickým článkem. Nedávné archeologické nálezy na Blízkém východě však dávají tušit, že už některé předantické zaniklé kultury znaly účinky stejnosměrného elektrického proudu o nízkém napětí. Získávaly jej v primitivních "galvanických článcích", v nichž elektrolytem byla kyselá ovocná šťáva. Podstatu jevu však zřejmě v té době nikdo neodhalil a se zánikem oněch civilizací vzaly i tyto objevy za své.

Mluno a dralo
Celé 19. století pak probíhalo pod vlivem hrnoucích se objevů, vynálezů a teorií, různě spojených se snahami o využití vlastností a přeměn elektrické energie. Dokonce se v češtině objevily výrazy "mluno, "mlno" či "melno" pro elektřinu a "dralo" pro magnetismus, ale naštěstí se neujaly. Jinak se ale žádný Čech (vyjma zmíněného P. Diviše a později ing. Pr. Křižíka) v tomto "šlágru" či "hitu" technického pokroku neuplatnil - alespoň o nikom takovém zatím nevíme. Zato se ve světě objevila jména P. Reis, Gr. Bell, E. Gray a další jako vynálezců mikrofonu a telefonu. A byli tu pokračovatelé: Edison, Berlinger, Blake, Hummings, Hughes nebo Jacobi a další, kteří "naučili" elektřinu mluvit, měnit ji na poslušné kmity a obráceně mechanické kmity na elektrické. Bez nich by nemohla vzniknout ani radiotelegrafie pracující s "morseovými" značkami, ani radiofonie, přenášející mluvené slovo i hudbu a tóny. A tak, jak byly využity předchozí objevy a vynálezy v oblasti elektřiny a magnetismu - vzpomeňme jen přínosů fyziků Coulomba, Henryho, Maxwella, Hertze, Ruhmkorffa, Helmhotze, Kirchhofa či Faradaye, přibývala jména dalších průkopníků, objevitelů, teoretiků a vynálezců. Některé vynálezy mají i více autorů, jako důležitý Koherer, sestrojený téměř současně dvěma výzkumníky, Hughesem a Branleym zcela nezávisle na sobě. Bez jejich skleněných trubiček, naplněných kovovými pilinami a doplněných primitivním indikátorem vzduchu, vyvolaného i vzdálenými elektrickými výboji v atmosféře, blesky, i slabými jiskérkami vybíječů primitivních laboratorních přístrojů, by nebyl objeven princip přenosu elektromagnetických vln bez použití drátů.

Signál přes oceán
Dosavadní objevy umožnily dalším výzkumníkům, mezi něž patřili Ital G. Marconi, Rus A.S. Popov i v USA žijící Slovák J. Murgaš a Chorvát N. Tesla, pokročit dál v zachycování, detekci a v následném vysílání, šíření požadovaně "upraveného" signálu pomocí "zcivilizovaného" elektromagnetického vzruchu, vln o určité délce a s danými vlastnostmi.

Zpočátku se rodila bezdrátová radiotelegrafie, která již na přelomu 19. a 20. století slavila své první triumfy: Popov prokázal praktickou použitelnost svého vynálezu již v r. 1899 při záchraně posádky ztroskotané válečné lodě Admirál Apraxin vybudováním dvou radiotelegrafních stanic vzdálených od sebe téměř 50 km (od lodi na pevninu). Marconi po vyslal první radiodepeši, písmeno "S" vyťukané telegrafem v r. 1901 přes Atlantik (mezi Anglií a Kanadou). V roce 1906 uskutečnil Američan R. Fessenden první radiofonní přenos - přenos mluveného slova atmosférou.

Je přirozené, že na dalším rozvoji bezdrátových přenosů se už nepodíleli jen jednotlivci, ale "do hry" vstupují celé vysokoškolské týmy, podnikové laboratoře, výzkumné ústavy a v nemalé míře i přísně utajovaná vojenská vývojová pracoviště. Není tedy divu, že po skončení 1. světové války čekal celý svět netrpělivě na masové rozšíření zejména radiotelefonie a rozhlasu. V USA se objevu ujaly podnikatelské firmy a nástup rádia zaznamenal ohromný komerční úspěch. Jiná situace byla v Evropě. Počátkem 20. let bylo sice postaveno několik výkonných rozhlasových stanic, existovalo několik větších výrobců radiotechniky (Philips, Telefunken aj.), ale rozhodující slovo si ponechaly vesměs vojenská místa spolu s některými ministerstvy. Tyto orgány vydávaly zájemcům o rádio licence a koncese jen bezúhonným a důvěryhodným osobám nebo organizacím. Nebylo divu: Rozhlasové vysílání neznalo státních hranic, a navíc skoro z každého rozhlasového přijímače se při neodborné obsluze nebo malým zásahem do něj stal rázem "vysílač", který prakticky nekontrolovaně dokázal rušit poslech v širokém okolí nejrůznějšími hvizdy a pískotem. (pokračování příště)

Jaromír Grygar

 

Podivná "akciovka" hukvaldského vězně Josefa Kopečka
Srpnovým parnem léta 1757 ujížděl k hukvaldské pevnosti vůz s doprovodem několika jezdců. Přivážel do biskupova hradu kněze Josefa Kopečka, kterému bylo souzeno stát se na půldruhého roku nájemníkem hradního žaláře.

Jako vězení pro nehodné kněze sloužily Hukvaldy především v 16. století, ale i o dvě století později nahánělo jméno severomoravského hradu hrůzu.

Sedmačtyřicetiletý Josef Jan Kopeček se v šatlavě choval vzpurně a nepoddajně. K zuřivosti ho přiváděla představa, že všechno ztratil - postavení, stálý plat a nadějnou budoucnost. Se svou slibnou kariérou se jen těžko loučil.

Konec zamilovaného kaplana
Josef Kopeček působil jako duchovní v moravské metropoli, byl kaplanem na brněnském Petrově a pyšnil se hodností apoštolského protonotáře. Jeho svědomitosti si povšimla i císařovna Marie Terezie, která mu udělila rytířský titul. Ale cesta Josefa Jana von Kopečka vzhůru ke slávě a uznání neměla mít dlouhého trvání - v roce 1757 se totiž zamiloval. Tou štastlivkyní byla jistá Josefa, o kterou se však ucházel i bednářský mistr Matyáš Kučera. Bednář si spolu se svými tovaryši na Kopečka počíhal a kaplan dostal parádní výprask. Byl z toho asi poprask široko daleko, protože o milostných avantýrách brněnského duchovního se dozvěděl i jeho nejvyšší nadřízený, samotný olomoucký biskup hrabě Ferdinand Julius Troyer. Biskup nehodlal trpět mravní delikty svých podřízených a přikázal nezdárníka ztrestat. Kopeček byl zatčen, převezen do biskupovy rezidence v Olomouci a po desíti dnech vyšetřování padlo rozhodnutí pátera na čas uklidit, aby se na aféru zapomnělo. V polovině srpna 1757 byl převezen na biskupovy Hukvaldy.

Biskupský žalář Josef Kopeček opustil až na sklonku roku 1758. Bylo mu 48 let, ztratil úřad a dobré jméno. Jeho kroky z Hukvald zamířily opět do Brna.

Možná už tehdy v hlavě nosil ten velký plán, který jej měl učinit bohatým a zabezpečí mu skvělou budoucnost. Josef Kopeček se dozvěděl o obrovském pokladu, který má být zakopán někde poblíž Brna. Poklad přinese těm, kteří ho naleznou, pohádkové bohatství - jeho hodnotu odhadoval na 16 milionů zlatých.

Akciová společnost k vyzvednutí pokladu
Kopeček tušil, že nalezení pokladu nebude snadnou a levnou záležitostí. Postupem času kolem sebe soustředil okruh podnikavců, kteří byli ochotni do "toho jít", přibývali i ti, jenž se rozhodli nalezení pokladu podporovat a do podniku investovali své peníze.

V čele bratrstva stál "abbé" Kopeček spolu s dalšími duchovními - Polákem Lewandowskim, kaplanem od brněnského svatojakubského kostela Gramesem, kaplanem Kulhaynem ze Sokolnic a poustevníkem Kunstem. Tolik zbožných lidí muselo vzbuzovat dojem seriózního podniku a důvěřivci se jenom hrnuli. Z celé Moravy přicházeli měšťané, venkované, řemeslníci, úředníci a další, aby bratrstvu svěřili své peníze a v budoucnu profitovali z nalezeného pokladu. Kopečkova společnost se pyšnila i požehnáním od samotného papeže - správce pokladny Gärtler totiž vyhotovil pro potřeby společnosti falzifikát papežské buly, který hledání pokladu schvaloval. Ale nejen římskou bulou, ale také svými náboženskými a magickými rituály, které měly odhalit cestu k pokladu, Kopečkovo bratrstvo udivovalo. "Mše a modlitby se konaly většinou za noci v místnosti, kde na soudku přikrytém plátnem stál mezi dvěmi svícemi krucifix. Při modlení klečeli členové na papírovém pásu rozvinutém kolem soudku, který byl popsán magickými slovy a značkami. Jeden z členů přechovával prý doma na řetěze uvázanou čarodějnou knihu, jež měla nápomoci při odhánění zlých duchů od pokladu. Všechno to připomínalo čarodějnickou kuchyni," napsal o praktikách Kopečkovy společnosti brněnský historik Dušan Uhlíř.

Tahanice o pokladnu
O pokladnu se staral již zmíněný Karel Gärtler, bývalý městský účetní z Dačic. Při práci v Kopečkově bratrstvu se z něj vyklubal švindlíř a defraudant a zlaťáky, kterými měl plnit společnou pokladnu, směřovaly spíše do jeho vlastních kapes. O hledání pokladu se zatím nikdo nestaral a společnost žila z toho, co vybrala. Ze společného fondu financovala soukromé výdaje, večírky a vysedávání po hospodách. Ti, kteří svými penězi zahálčivý a marnotratný život Kopečka a jeho kumpánů umožnili, se mohli právem cítit podvedeni. A nebylo jich málo - po několika měsících své existence měla tato povedená společnost 400 "akcionářů".

Neshody však panovaly i ve vedení bratrstva. Na sklonku roku 1772 skončila jedna z jejich debat divokou hádkou. Krejčí Staroch obvinil Gartlera z podvodů a na jeho stranu se přidal i Josef Kopeček. Jiní se zase zastávali pokladníka. Zatímco se hádali, Gärtler i s penězi uprchl. Ty, které při útěku poztrácel, propili jeho pronásledovatelé v první hospodě.

O podvodné praktiky se začaly zajímat i příslušné úřady. Netrvalo dlouho a Josef Kopeček opět stanul před církevním soudem v Olomouci. Hájil se, že chtěl třetinu z pokladu rozdat chudým kostelům a druhou třetinou podarovat panovníka, ale nebylo mu to nic platné.

Hukvaldský vězeň na hradě Mírově
Církevní soud vynesl svůj rozsudek 13. září 1773. Josef Kopeček ztratil svou kněžskou hodnost a byl odsouzen k jednomu roku žaláře. Škodu, kterou jeho bratrstvo způsobilo, měl do grejcaru uhradit. Jelikož hukvaldský hrad podlehl na podzim 1762 plamenům a zvolna se měnil v trosky, měl se stát Kopečkovým působištěm jiný biskupův hrad - Mírov.

V roce 1774 byl po ročním trestu propuštěn na svobodu. Té si již mnoho neužil a skonal o čtyři roky později.

Martin ČERVENKA

Nahoru